تبلیغات
نقد بررسی بازی ها

پیام مدیر

نویسندگان

آرشیو مطالب

مطلب15

Dragon AgeII

نویسنده : kian - در : پنجشنبه 10 شهریور 1390

بازی Dragon Age یکی از بهترین بازی های در سبک RPG بود که توانست به موفقیت های بسیار زیادی دست پیدا کند اما با عرضه نسخه دوم از این سری بازی های تمامی امیدهایی که به این بازی بود را به باد فنا داد. این بازی در زمانی عرضه شد که صنعت گیمینگ خالی از هرگونه بازی های نقش افرینی غربی بود یا بازی هایی بودند که از هر لحاظ یک مشکل حاد داشتند یا گیم پلی خوب نبود یا داستان به هر حال هر بازی ای که عرضه می شد مشکلاتی را با خود داشت که نمی توانست جایی در بین بازی های به روز مخصوصا" بازی های JRPGپیدا کند ولی با عرضه DA ورق به نفع بازی های نقش افرینی غربی بر گشت البته عصر اژدها هم یک بازی بی نقص نبود و مشکلات خاص خود را داشت از جمله این مشکلات میتوان گیم پلی این عنوان را نام برد که بیشتر تمایل به بازی های MMO داشت و همچنین گرافیک هنری را میتوان نام برد که کمی خسته کننده بود. بازی عصر اژدها بازی بین نقص و عیبی نبود بلکه بازی ای بود که نکات مثبت ان به نکات منفی برتری داشت . Bioware که موفقیت این سری را تضمین شده میدید چندی بعد قسمت دوم این بازی را اعلام کرد و بالاخره این عنوان را عرضه کرد که با بازخورد های مختلفی مواجهه شد از جمله اینکه ، طرفداران دو اتیشه بازی قبل این عنوان را در حد قسمت اول نمی دیدند و اما طرفداران جدید و بازیبازانی که کمی به بازی های اکشن تمایل داشتند بازی را سرگرم کننده می دیدند و ان را تحسین میکردند ولی تمام انها به اینکه این عنوان اصلا در حد عنوان قبلی نیست و با عنوان قبل متفاوت است ایمان و یقین داشتند و همه معتقد بودند که همه و همه این تغییراتی کهBioware در این بازی اعمال کرده بود برای عام پسند شدن این بازی و کمی سود بیشتر بوده و نه چیز دیگر .


بازی عصر اژدها یک بازی با عناصر خوب است ولی به عنوان ادامه ای برای یک بازی برتر از نظرت بصری و موارد دیگر یک بازی کاملا ناامید کننده است حال یک نگاه جزیی ولی کامل به تمام قسمت های این عنوان جدید می اندازیم تا موشکافی کلاسیکی از یک Squel پر زرق و برق .

 

داستان DA:O را میتوان یک شاهکار نامید ( با اینکه یک تقلید محض از LoR بود ( فردی که با عضویت در یک گروه مقاومت انسان ها ، داستان کوچکی در ان دنیای بزرگ رقم میزد که بر سرنوشت ان دنیا تاثیر بسزایی میگذاشت . البته بازهم مشکلاتی در بازی وجود داشت ولی ترکیب عناصر مختلف در تشکیل یک Storyline با ریتم جذاب موفق بودند ، داستان قسمت دوم بدلیل محدودیت هایی که شرکت سازنده برای انتخاب نژاد و اسم کارکتر این قسمت گذاشته میتوان خطی دانست و مانند عنوان قبل دست بازیباز برای همه تغییراتی باز نیست . البته بهتر است بازی را با دوشخصیت مختلفی انجام دهید تا بتوانید تجربیات جدیدی در حین بازی کسب کنید البته زیاد امیدوار به تغییر داستان و روایت داستان نداشته باشید زیرا سناریو بازی تقریبا یکپارچه است ، در این قسمت داستان فردی به نام هاک روایت میشود ( که به انتخاب بازیباز جنسیت و آیتم های دیگری از مشخصات فردی اش مشخص می شود ) ، پس از حمله دارک اسپان ها ( دشمنان قسمت قبل که بدلیل نا مشخصی در این قسمت از بازی بسیار کمرنگ شده اند ! و چهره اشان بصورت 180 درصد تغییر کرده و نتایج این تغییرات بسیار زشت هم بوده! ) که به شهر آنها حمله ور شده و اکثر مردمان شهر را نابود ساخته و شهر را نیز به آتش و خون کشیده اند ، هاوک همراه با خانواده اش که شامل برادر و خواهر و مادرش میشود موفق به فرار میشوند اما وقتی به شهر Krikwal میرسند اتفاقاتی می افتد که او را به کمک مردم مشتاق می کند وی می تواند تغییرات بزرگی را در محیط بازی به وجود اورد اما بستگی مستقیم به تصمیمات شما دارد که چگونه در بازی رفتار نشان دهید و با توجه به این مکانیزم بازخورد های متغیری نیز رخ می دهد . داستان این عنوان مانند قسمت اول حماسی و زیبا نیست و کشش لازم را برای ادامه بازی ایجاد نمیکند و بطرز آماتور گونه ای هم روایت میشود که بازیباز را دچار سردرگمی میکند بطوری که در پایان بازی معلوم نیست سرنوشت کاراکتر به کجا ختم میشود اما با این حال داستان در مراحلی متفاوت و زیبا دنبال می شود و این مراحل ( که به تعداد انگشت شماری تعبیه شده ) بازیباز را کمی برای ادامه امیدوار می سازد و پایان یک تئوری نا امید کننده و عجیب است! در کل متاسفانه با انتظاراتی که بازیباز ها از قسمت قبل داشتند داستان راضی کننده نبود و همه انتظار داستانی حماسی تر و سرگرم کننده تری را می کشیدند که نه تنها اینطور نبود بلکه حتی داستان در حد و اندازه های نسخه اول نیز ظاهر نشد ،

 

یکی دیگر از مشکلات ساختاری داستان شخصیت پردازی بسیار ضعیف است که بر خلاف قسمت قبل که تمام کارکتر ها داستانی فوق العاده و پیشینه ایی جدا و متفاوت داشته اند در این قسمت زیاد بر روی این کارکتر ها کار نشده و مانند عنوان قبل راضی کننده و خوب نیست و شخصیت ها چندان با بازیباز ارتباط برقرار نکرده و همذات پنداری خاصی با آن ها برقرار نمی کنند .



گرافیک بازی به خودی خود پیشرفت کرده اما هنوز در مقابل عناوین روز حرفی برای گفتن ندارد ، نسخه قبلی گرافیک یکنواخت و بافت های بی کیفیتی داشت اما این نسخه پیشرفت هایی هر چند کم در این مقوله داشته اما هنوز هم بافت ها ضعیف هستند و محیط از ابزار های ساختاری و رئالیست خالی است . البته وجود گل و گیاهان در محیط بازی کمی به این بخش طراوت بخشیده و آن را بهتر نشان می دهد ، همچنین افکت های نامنظم خون در بازی هم حل شده ، با این وجود انتظاران طرفدارهای عصر اژدها از این حد هم بیشتر بود زیراDA:O عناصر ویژه ای در ساختار کیفیتش وجود داشت که بسیاری آن را ستایش کردند اما در نسخه دوم کمتر این عناصر به چشم دیده می شود .
Soundtrack ها به خودی خود بسیار حماسی و دلچسبند ولی متاسفانه با ریتم پیشروی در بازی هماهنگ نیست ، برای مثال ریتم موسیقی در صحنه های حماسی آن طور که باید دل انگیز و زننده نیست ، یا ریتم در هنگام مبارزات چندان هیجان انگیز نیست ، به هر حال اگر سازندگان کمی بیشتر بر روی موسیقی مانور می دادند موزیک های غنی تری را شاهد بودیم ، گویندگان بسیار عالی کار کرده اند و در کل بازی نوای به یاد ماندنی دارند .

می رسیم به قسمت گیم پلی که عمده ترین و تاثیر گذار ترین قسمت و بخش هر بازی بشمار میرود و در موفقیت و عدم موفقیت هر بازی تاثیر مستقیم دارد . Dragon Age 2 توانسته در این زمینه انتظارات را براورده کند و یک گیم پلی روان ارائه دهد اما این قسمت هم مشکلات خاص خود را دارد که به ان اشاره میکنیم .
بازی در ابتدا با انتخاب شغلتان و جنس کاراکتر بازی شروع میشود که شغل ها شامل جنگجو ، جادوگر و تردست اند ؛ مطمئنا در بازی های نقش افرینی گیم پلی مهم ترین تاثیر را میگذارد که این عنوان بخوبی از پس ان برامده و توانسته گیم پلی روان و خوبی ارائه دهد. تمام دستوراتی را که شما در بازی اعمال میکنید یا تمام قدرت هایی را که شما با اپدیت کردن و خرید بدست می اورید در تشکیل HUD بازی موثر است و در کادر پایین صفحه وجود دارد ، میتوانید با انجام مکانیزم هایی مبارزات را آهسته و با برنامه ریزی یا سریع و کلاسیک انجام دهید ، ساختار کلی مبارزات بسیار اسان شده است بطوری که اخرین درجه سختی این بازی شاید به پای درجهNormal عنوان قبل هم نرسد ، در کل Bioware بازی را بسیار اسان کرده تا طیف های وسیعی بازیبازان توانایی انجام انرا داشته باشند و بخاطر Hardcore بودنش آن را ول نکنند . عنصر جستجوگر در محیط بسیار کمرنگ شده و به باز کردن صندوق ها و استفاده از غنائم خلاصه میشود در قسمت قبل شما ماجراجویی خود را در کل دنیا می گذراندید اما در قسمت جدید بازی شما را به یک شهر و کمی از دشت های ان محدود کرده و حتی بعضی از مکانها در بازی کاملا شبیه هم هستند که واقعا جای تاسف دارد در کل اگر هیچکدام از ماموریت های جانبی را انجام ندهید و فقط ماموریت های اصلی را انجام دهید بازی کمتر از 13 ساعت تمام میشود اما اگر بازی را با تمام ماموریت های جانبی تمام کنید 20 ساعت طول میکشد که در مقابل عنوان قبل که حداقل 50 ساعت گیم پلی داشته پسرفت واقعا عجیبی است ، نو آوری ها در بازی بسیار کم رنگند اما با این حال عنوان را از سقوط کامل نجات می دهند .

 

Dragon Age II مشکلات متعددی دارد که حتی زرق و برق های فریبنده Bioware هم نمی تواند آن ها را بپوشاند ، اگر از طرفداران Dragon Age:Originis حتم دارم از انجام این عنوان پشیمان خواهید شد اما اگر از طرفداران بازی های RPG هستید ، شاید این عنوان برای یک بار امتحان بد نباشد!


 

نظرات()

لینك دوستان

آمار و اطلاعات

امروز :

کل بازدید :

بازدید امروز :

بازدید دیروز :

بازدید این ماه :

بازدید ماه قبل :

تعداد کل پست ها :

آخرین بازدید :

آخرین بروز رسانی :

متفرقه

نظر سنجی