تبلیغات
نقد بررسی بازی ها

پیام مدیر

نویسندگان

آرشیو مطالب

مطلب39

آمرزش فرشته سیاه پوش مرگ

نویسنده : kian - در : جمعه 11 شهریور 1390

بعضی از مردم، زمانی كه Hitman: Absolution را می بینند، می گویند كه این بازی دقیقاً مثل قبل است و بعضی ها هم باور دارند كه این بازی كاملاً متفاوت است. تور بلیستاد (Tor Blystad) كارگردان بازی می گوید: "جالب است كه مردم اینقدر اختلاف نظر دارند." پس از E3 امسال حرف و حدیث های زیادی در مورد Hitman: Absolution زده شد. بازی یک عنوان قدرتمند است، ولی خیلی متفاوت! اینبار اكشن بیشتری مشاهده می كنیم، ولی در ساختاری هوشمندانه و دقیق. اینبار خیلی خطی تر پیش خواهیم رفت، ولی آزادی عمل و انتخاب های بیشتری پیش روی ما است. بلیستاد می گوید: "دموی E3 ما 15 دقیقه بود، ولی این بازی ای با مكانیزم های بسیار زیاد است.

ما می خواستیم در این زمان كم تا می توانیم مضامین بازی را نشان دهیم، پس نیمی از آن را روی مخفی كاری و استفاده از محیط تمركز دادیم و نیم دیگر را به صورت اكشن پیش بردیم و كمی تغییر قیافه هم به آن اضافه كردیم." نمایش بازی پشت درهای بسته و عرضه تریلرهای CG به خوبی بازی را معرفی نمی كنند، ولی می توان تمام اهداف بازی را با این موضوع كه Achievement به نام Silent Assassin در بازی وجود دارد، تعریف كرد. بلیستاد می گوید: "ما چندین ركن در این بازی داریم كه مخفی كاری مهم ترین آن است. بخش اكشن همیشه در بازی های قبل، راه حل دوم بود و واقعاً تجربه بازی را از بین می برد، چون بازی برای این بخش طراحی نشده بود.

اینبار هوش مصنوعی بازی به حدی قوی است كه هم در بخش مخفی كاری عالی عمل كند و هم اینکه می تواند بخش اكشن خوبی بسازد، ولی اگر نخواهید بازی را اكشن بروید، می توانید همانند قبل مخفی كاری را پیش بگیرید." جسپر کید (Jesper Kyd) كه كار آهنگسازی تمام نسخه های قبل را بر عهده داشت، اینبار بجای یك آهنگساز دانماركی دیگر كنار گذاشته شده، چون موسیقی بازی از پایه مرتبط به گیم پلی است. کریستین الوردام (Christian Elverdam) كارگردان بخش گیم پلی بازی می گوید: "اگر در بازی اتفاقی در حال وقوع نباشد، موسیقی آرام و محدود خواهد بود. اگر نزدیك به كسی شوید، موسیقی كمی تندتر خواهد شد و شما افكت ضربان قلب را خواهید شنید.

اگر دشمن را خفه كنید، موسیقی، زیر صدای اصلی پخش می شود، ولی اگر به آرامی از كنارش رد شوید، دوباره با تمی محدود و آرام تر روبرو می شوید. تمام این مسائل به خاطر این است كه از زبانی سینمایی استفاده كنیم. این دقیقاً كاری است كه شما در بخش صداگذاری یك فیلم انجام می دهید." در نمایش E3 مأمور 47 در یك كتابخانه محاصره می شود و خیلی آرام تك تك دشمنان را از پا درمی آورد. پس از آن با ظاهر یك پلیس به سمت در خروجی حركت می كند و از طریق یك نردبان به پشت بام می رود. حال یك هلیكوپتر با نور خود او را تعقیب می كند، ولی 47 در گوشه ای پنهان می شود و لباس خود را می پوشد و همانند شهروندان شیكاگو در تاریكی ها شهر قدم می زند. موضوعی كه برای IO خیلی مهم بوده، نحوه چگونه پیش رفتن 47 است.

آیا او با نبردهای تن به تن پیش می رود؟ آیا از سایه ها استفاده می كند؟ آیا كاملاً اكشن پیش می رود؟ الوردام می گوید: "فكر می كنم كسانی كه طرفدار سری Hitman هستند، دوست دارند همیشه خیلی تمیز پیش بروند. آن ها سعی می كنند Achievement مخصوص Silent Assassin را بگیرند و این چیزی است كه شما قطعاً می توانید آن را انجام دهید. ما شما را تشویق به مخفی پیش رفتن می كنیم، چون این هسته اصلی بازی است، ولی از طرفی شما را تشویق به انتخاب هم می كنیم." طی چند سال اخیر، IO با دقت كسانی كه Blood Money را بازی می كردند را زیر نظر داشته است. از Silent Assassin گرفته تا Deranged Slayer تمام انتخاب ها و نحوه پیشبرد آن ها را بررسی كرده است.

بلیستاد می گوید: "آزادی عمل مسلماً آزادی زیادی هم بهError ها خواهد داد. در بازی های قبلی یك اشتباه كوچك در مرحله همه چیز را به خطر می انداخت و تمام NPCها به سمت شما می آمدند. در Blood Money بازیكن ها بارها و بارها می مردند تا روند مناسب و راه حل درست را برای یك مرحله پیدا كنند. اینگونه مسائل امروزه خیلی سخت هستند. ما می خواستیم اینبار خیلی تاریك تر و مخفی تر باشیم و فرصت دوباره ای به بازیكن بدهیم تا اشتباهش را جبران كند." اما از طرفی IO عقیده دارد که این فرصت های دوباره باعث نمی شوند بازی آسان تر شود، چون هوش مصنوعی باهوش تر و خطرناك تر از همیشه است. آن ها خیلی سریع 47 را پیدا می كنند و راه های بیشتری برای شناسایی شما دارند.

اگر حركتی عجیب انجام دهید و یا شیء غیر معمولی را بلند كنید، آن ها به شما مشكوك می شوند و یا اگر با یك چاقوی خونی بالای سر یك جسد باشید، سعی می كنند شما را توقیف كنند. الوردام می گوید: "اینبار هوش مصنوعی خیلی منطقی است. اگر خرابكاری انجام دهید، بار اول به این معنی نیست كه با انتخاب بله و یا خیر بر شما قضاوت كنند." اگر كسی متوجه تغییر قیافه شما شود، اول به اطرافیان خود این موضوع را می گوید و همین مسئله به شما فرصت می دهد كه یا تمام آن ها را سریع از بین ببرید و یا گولشان بزنید. اگر این كار را انجام دهید، موقعیت هیچ تغییری نمی كند و همچنان پنهان مانده اید و در ادامه مرحله این موضوع كاملاً مخفی باقی می ماند و پلیس ها قبل از اینكه به شما شلیك كنند، قصد دارند دستگیرتان كنند.

الوردام می گوید: "شما وسایل بسیاری خواهید داشت. نبردهای تن به تن، سیم پیانو و كشتن های مخفی از وسایل كاری شما برای كشتن دشمن هستند. شما می توانید با دستان خالی شخصی را خفه كنید و یا با اسلحه های مختلف یك شیوه كشتن بداهه خلق كنید. سیستم سنگر گیری هم در بازی وجود دارد كه بیشتر برای مخفی شدن و حركت در محیط است. شما آزاد هستید هر روشی كه می خواهید را انتخاب كنید، تمام این ها انتخابی هستند." تبدیل كردن Absolution به یك اكشن وسیع كاملاً انتخابی است و شما هیچ گاه نمی خواهید كه زیر دست هوش مصنوعی بیفتید، چون هوش مصنوعی بازی به شدت قوی است و دشمنان خیلی باهوش و باشعور هستند.

بلیستاد می گوید: "در Blood Money شما می تواستید یك طوفان تیراندازی به راه بیندازید، ولی باید در گوشه ها پنهان می شدید و سریع هر كسی را كه می دیدید از پا درمی آوردید. اگر بخواهید چنین كاری را در Absolution انجام دهید، دشمنان شما را محاصره می كنند و طی یك پاتك گیرتان می اندازند. اگر به پایان Blood Money نگاه كنید، مشاهده می كنید كه باید در مرحله آخر همه را بكشید و راه دیگری ندارید." بعضی صحنه های Absolution به این شكل خواهند بود. بلیستاد ادامه می دهد: "این صحنه هایی كه داستان علت وجود آن ها است، چیز جدیدی نیستند. ما سعی نمی كنیم چیزی را از پایه تغییر دهیم. این یكی از مهم ترین اهداف ما بود."

به نظر می رسد كه این بازی از همه نظر هنوز یك Hitman است و بازی هنوز هم همان المان های مخفی كاری را دارد كه كمی سایه و تاریكی بیشتری به آن اضافه شده است. الوردام می گوید: "وقتی ما به تمام كارهایی كه مأمور 47 می تواند انجام دهد نگاه كردیم، مسلماً جمعیت موضوع مهمی بود. اینبار مخفی شدن در میان جمعیت هم خیلی مهم است. همه می توانند شما را ببینند، ولی نمی توانند بفهمند كه چه كسی هستید. در مورد عنصر جمعیت در آینده بیشتر صحبت خواهیم كرد." جمعیت یكی از وسایل دیگر بازی برای تمام كردن آن است و برای مخفی ماندن، این موضوع خیلی مهم است. الوردام می گوید: "عبارت Silent Assassin هنوز در بازی هست و این یكی از مهم ترین موضوعاتی است كه در بازی دنبال خواهید كرد.

بخش بزرگی از تكمیل بودن، مخفی ماندن و دیده نشدن است و سیستم ما در طول بازی عملكرد شما را مشاهده می كند و بر مبنای میزان مخفی بودن به شما جایزه می دهد." قابلیت Instinct هم یكی از قابلیت هایی بود كه در E3 به خوبی توضیح داده نشد، به نظر این قابلیت برای فرار كردن از موقعیت های خطرناك، خیلی مفید است. الوردام می گوید: "به طور معمول اگر تیری به سر دشمن بزنید عبارت Perfect Kill را دریافت می كنید، ولی شما می توانید كاملاً مخفی هم باشید كه ما به آن هم جایزه ای می دهیم. تنها كاری كه شما باید انجام دهید، انتخاب است." همانند Detective Vision در Batman: Arkham Asylum شما با قابلیت Instinct در Absolution می توانید آن سوی دیوارها را هم مشاهده كنید.

این قابلیت جایگزینی برای نقشه های Hitmanهای قبلی است. بلیستاد می گوید: "هوش مصنوعی خیلی پیچیده است و سخت می توانید آن را حدس بزنید، ولی در برابر Instinct Mode یك برتری به بازیكن می دهد. ما در مورد نقشه های قبلی فكر كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه اگر به بازی های قدیمی دقت كنید، 60 درصد بازی شما فقط صرف مشاهده نقشه می شود. ما می خواستیم اینبار این طرح های هنری را در داخل خود بازی قرار دهیم، طوری كه بتوانید خیلی راحت آن ها را مشاهده كنید... پس Detective Mode (خنده)... ببخشید Instinct Mode به ما اجازه چنین كاری را داد." بلیستاد ادامه می دهد: "فكر می كنم که سبك بازیسازی ما نسبت به قبل كمی بیشتر متحد شده و ما در این زمینه نوآوری هایی داشته ایم، حتی در زمینه الهام گیری از فیلم ها و بازی های دیگر. فكر می كنم مایکل مان (Michael Mann) امروزه خیلی كمتر از قبل منبع الهام است.

اگر از افراد تیم ما در مورد فیلم های مورد علاقه شان بپرسید، احتمالاً آن ها به عناوینی مثل Heat و Blade Runner بیشتر اشاره می كنند، ولی مسلماً تمام كارهای کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، تارانتینو (Tarantino) و دیوید لینچ (David Lynch) هم در كار هست. این افراد شخصیت پردازی منحصر به فردی در فیلم هایشان دارند و تیم برتون (Tim Burton) هم به خاطر نورپردازی ها و Set Pieceها و كارتونی بودن معروف است. چیزی در شخصیت او وجود دارد كه ما از آن الهام زیادی بردیم. زک اسنایدر (Zack Snyder) هم كار بزرگی با 300 انجام داد و این چیزها همه را تحت تأثیر قرار می دهند. این فیلم های جدید هستند كه حال بیشتر الهام بخشند.

فکر کنم فیلم های Bourne همه بازی های سوم-شخص را از زمان عرضه تحت تأثیر قرار دادند و مسلماً ما هم به آن ها نگاهی كرده ایم. ما حتی به فیلم های پر خرجی مثل Transformers هم نگاه كردیم تا بفهمیم چه چیزی آن ها را اینقدر بزرگ كرده اند. ما از بازی هایی مثل BioShock هم الهام گرفته ایم. این بازی بزرگی است و ممكن است خیلی با Hitman فرق داشته باشد، ولی این بازی توانست دنیایی فوق العاده خلق كند. ما تمام این عناوین را جمع كرده ایم تا بتوانیم یك سوپ خوب از آن ها درست كنیم" بعد از انتظار خسته كننده پنج ساله، تغییر اجتناب ناپذیر بود. بلیستاد می گوید: "چهار بازی قبلی تقریباً از یك فرمول پیروی می كردند. پس وقتی ما Absolution را آغاز كردیم و با زیر سوال بردن بازی های قبلی خود، نوعی چالش ایجاد كردیم. ما به مكانیزم قبل نگاه كردیم.

آن ها را از هم جدا كردیم و دوباره سر هم كردیم و هر كاری كه انجام دهیم، بر مبنای میراث بازی های قبل است و مهم این بود كه چه چیزی را می توان نگه داشت و چه چیزهایی را می توان ارتقاء داد. فكر كنم تمام بازی های مخفی كاری، امروزه با این موضوع روبرو هستند. سن بازیكن ها بالاتر می رود و همه ما صبر و تحمل كم تری داریم و ما شش ساعت فقط برای سرگرمی وقت نداریم. Hitman همیشه روی درجه سختی آخر خود باقی می ماند، چون این بدنه اصلی بازی است و این یك بازی پیچیده است. اگر درجه سختی را بالاتر ببرید، زجر بیشتری هم خواهید كشید. می دانم كه بسیاری از طرفداران حرفه ای ما می ترسند كه مبادا ما بازی را آسان كنیم... نه این طور نیست. ما سعی كردیم بازی را طوری طراحی كنیم كه هر گونه كه دوست دارید، آن را انجام دهید." مأمور 47 همچنان خوش تیپ ترین شخصیت بازی ها است، ولی صدای قدیمی خود را از دست داده و دیگر دیوید بیتسان (David Bateson) بجای او صداگذاری نمی کند. دو صداگذار جدید دیگر هم به بازی اضافه شده اند. کیث کارادین (Keith Carradine) یكی از بازیگرهای سریال Dexter صدای دشمن اصلی 47 را انجام می دهد و مارشا توماسون (Marsha Thomason) بازیگر سریال Lost صدای دایانا (Diana) را بر عهده دارد.

پرسش و پاسخ با اولف جوهانسن (Ulf Johansen) طراح هوش مصنوعی


سوال: چطور چنین ارتقائی را در هوش مصنوعی Hitman ایجاد كردید؟

جوهانسن: اگر چه ما برای Xbox 360 هم بازی منتشر كردیم، ولی موتور ما برای نسل قبل بود. با موتور جدید ما حافظه بیشتری داشتیم كه قدرت محاسباتی بسیار بالایی داشت. Blood Money برای PS2 طراحی شده بود و این كنسول حافظه كمی دارد و مسلماً قدرت كمتری نسبت به كنسول های نسل حاضر داشت.

سوال: چه تغییراتی صورت گرفت؟

جوهانسن: ما نشستیم و در مورد ارتقاء دادن هوش مصنوعی صحبت كردیم. در Blood Money رفتارهای هوش مصنوعی كم و بیش دوگانه بودند. یا به یك موضوع واكنش نشان می دادند و یا به یك موضوع دیگر، ولی در موتور جدید، ما مكانیزم را تغییر دادیم و تصمیمات بسیار زیادی طراحی كردیم. بجای پاسخ دادن به یك موضوع، اینبار هوش مصنوعی اتفاقاتی را كه در حال رخ دادن هستند را در حافظه كوتاه مدت خود ضبط می كند و بر مبنای "درخت رفتاری" رفتار می كند. وسعت انتخاب های این درخت هزاران رفتار مختلف است. ما سیستم همكاری را هم ارتقاء دادیم. در Absolution چندین نفر را مشاهده می كنید كه با هم كار می كنند و با هم فكر كرده و تصمیم گیری می كنند و سپس محیط را می گردند.

سوال: آیا شخصیت های مختلف، با انگیزه مختلف به طور متفاوت عكس العمل نشان می دهند؟
جوهانسن: پلیس ها بی دلیل به خاطر بعضی مسائل به شما شلیك نمی كنند. اگر كسی را نكشته باشد (بر مبنی آگاهی آن ها) به شما شلیك نمی كنند. آن ها سعی می كنند تا شما را محاصره كنند. نمی دانم چقدر می توانم بگویم، ولی ممكن است بعضی شخصیت های دیگر به راحتی نگذارند كه زنده بمانید.

سوال: دشمنان در مبارزات چطور واكنش نشان می دهند؟
جوهانسن: اگر بخواهید مخفی پیش نروید و در مبارزات شركت كنید، ما اینبار سیستم هوش مصنوعی مبارزات را خیلی ارتقاء داده ایم تا یك مبارزه واقعی داشته باشید. این موضوع قبلاً در Blood Money نبود.

سوال: آیا از بازی های Kane & Lynch هم ایده ای قرض گرفته اید؟
جوهانسن: این یك سیستم كاملاً متفاوت است. هیچ كدی در Absolution نیست كه قبلاً در Blood Money و یا Kane & Lynch استفاده شده باشد. مراحل Absolution خیلی وسیع تر هستند، پس نمی توانید همه چیز را به راحتی هماهنگ كنید و هوش مصنوعی بازی تصمیمات بیشتری بگیرد.

نظرات()

لینك دوستان

آمار و اطلاعات

امروز :

کل بازدید :

بازدید امروز :

بازدید دیروز :

بازدید این ماه :

بازدید ماه قبل :

تعداد کل پست ها :

آخرین بازدید :

آخرین بروز رسانی :

متفرقه

نظر سنجی